Sterke Schoenen - Vera Steenput stelt haar dichtbundel voor, een impressie van Rita Laureys

 

foto Bert Blondeel



Ze dichtte, ze debuteerde, ze dirigeerde, ze speelde, ze stond er met ‘Sterke schoenen’                                                                

Vera Steenput, een vrouw die haar man kan staan

 

Ze kwamen van heinde en verre voor de voorstelling van de dichtbundel  ‘Sterke schoenen’ van Vera Steenput. Sommigen brachten bloed, stof en tranen mee. Anderen hielden het bij ajuinen, maar dit geheel terzijde.  

De mezzanine van de Dendermondse bibliotheek liep aardig vol. Oud-cursisten en collega’s van Vera, schrijfklassen (tot zelfs uit Aalst toe) en hun docenten, orgeldraaiers, dichters, vrienden van de poëzie, buren, stadsgidsen,… wilden erbij zijn.

De schepen van cultuur liet – om het cliché niet te doorbreken – op zich wachten. De tijd had ze blijkbaar eerder gevuld met het zorgvuldig uitkiezen van haar outfit dan met het voorbereidend lezen van het gedicht, want wat het miserabele weer met ‘Sterke schoenen’ te maken heeft, is me uren later nog een raadsel. Nu ja, goeie poëzie vraagt om filosofie.

Peter Holvoet-Hanssen had haren verloren, maar gelukkig leek zijn gevoel voor humor intact gebleven. Hij nam ‘de interviews’ voor zijn rekening en speelde de rol van moderne nar.

Als een echte chef d’orchestre had Vera krijtlijnen uitgezet. De gedichten waren zorgvuldig gekozen. Ook over de brengers ervan was nagedacht. Een gedurfde keuze.

De voorstelling begon met een beeld van een doodgewone dag.

In de vroegte zuigt een boreling

de slaap uit moeders borst

En meteen werd ik meegezogen in de voorstelling.

Een regenworm wordt in twee gesneden. Ik ben geen alleenstaand geval.

Ondanks de beladen onderwerpen sprankelde de voorstelling. Vera beschikt over zoveel metier en kleur dat stoffigheid en verveling onmogelijk konden toeslaan. De dichteres liet ook haar andere liefde, de orgels, spreken en kreeg versterking van bevriende orgeldraaiers. Ze zette het publiek tot meezingen aan.

Het kippenvelmoment van de avond kwam met de 11-jarige Lisa, op de vlucht voor de oorlog in Oekraïne. Samen met Vera bracht ze ‘Een beetje vrede’. Na amper een half jaar in ons land zingt ze een aardig mondje Nederlands. Als er een van de nieuwe inwoners een pluim op het bloemenkroontje verdiende, dan zij wel.



Roel Richelieu Van Londersele, oprichter van uitgeverij De Zeef, mocht niet ontbreken. In zijn slotwoord prees hij Vera omdat ze een vrouw is die in het leven staat, een vrouw die niet naast haar schoenen loopt. Eerder had Vera hem al bedankt voor het bijsturen van haar werk. Door hem zijn hoopvolle gedichten een mooie afsluiter van haar debuut geworden.

Een dag na de voorstelling liggen ‘Sterke schoenen’ in Vlaanderen waar schoenen niet horen te liggen. Naast laptops, op salontafels, in zetels, op nachtkastjes… Niemand die erover sakkert. Er worden geen wapens geladen met woorden. Iedereen wil plaveisel van zachte woorden omzoomd door fluisterpopulieren.


foto Bert Blondeel


Hier zit deels een dief. 
Eens op de wereld losgelaten zijn gedichten van wie ze wil gebruiken. 
Nog altijd snij ik regenwormen in twee.  




Vera & Uitgever, foto Veerle Hermans


De bundel kan besteld worden in de betere boekhandel, plaatselijk en online, maar ook met een klik op de bestelknop bij Uitgeverij De Zeef  of bij de auteur zelf: vera.steenput@gmail.com. Prijs: 18 euro + 4 euro verzendkosten.




                                                                                      

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België