Eutopie/Utopie - een audio essay van Rita Saeys


'Wherfore not Utopie, but rather rightely my name is Eutopie, a place of felicitie' 

Zo verhelderde Thomas More 'Utopie', uitgesproken in het Engels als 'Eutopie', in een bijlage bij zijn werk: een plek van geluk. 
Maar wat maakt een mens gelukkig, en bestaat er een universele vorm hiervoor?
Is het een specifieke plek  of een plek die wij vorm geven? Of is het een innerlijk verlangen dat we idealiseren?
(...)
Als ik nu Homs google krijg ik enkel nog foto’s van een platgeschoten stad. 
Ik denk dat het Utopia dat mijn Syrische vrienden en ik deelden er één was van vrede, vriendelijke gastvrijheid onder de Syrische zon, en dat alles gedragen door een kleurig verleden.
We leefden ook als geestesgenoten in Frankrijk, de godsdienstverschillen waren van geen belang. We deelden soms maaltijden en voelden ons allen gelijkwaardig, als buitenlandse studenten in Frankrijk. We waren even rijk, of eerder, even arm. De kleine dingen deelden we, en die waren heel menselijk en universeel. 


Eutopie/Utopie is een audio essay van Rita Saeys, met de stemmen van Rita Saeys, Katherine Muylaert en Els Vermeir - Literaire Creatie, Academie voor Podiumkunsten Aalst.

Montage, muziek en geluid: www.naami.be

Productie: www.teambuildings.eu



Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België