dodenTocht - roman van literair creatrice Anne Baaths



dodenTocht vertelt het waargebeurde verhaal over alles wat er kan mislopen tussen het moment van de verwekking en de geboorte van een baby. Het maakt komaf met de ‘roze wolkenindustrie’ en geeft weer aan welke druk bijna-moeders door hun omgeving worden onderworpen. Want wat als het niet verloopt zoals normaal?

Anne vertelt in dit boek zonder blad voor de mond over hoe ze diverse miskramen, een extreme vroeggeboorte en uiteindelijk de dood van een zoontje ervaart. Wanneer alles achter de rug lijkt en ze deelneemt aan de Dodentocht (Bornem), een 100-kilometerlange wandeltocht, blijft het gebeurde haar achtervolgen. Anne laat zien hoe ze zich voelt bij de medische omkadering, hoe haar nabije omgeving op alles reageert en hoe het leven nooit meer hetzelfde zal zijn.

“Ik leerde ons kind pas echt kennen bij dat eerste kangoeroemoment en kwam tot de slotsom dat dit kind het, misschien meer dan een voldragen baby, verdiende om geliefd en gekoesterd te worden.
Ik kon een veilige afstand bewaren om minder hard gekwetst te raken, mocht het fout lopen en we Tristan toch nog zouden moeten begraven, maar ik wilde niet. Ik koos er dat moment voor om van hem te houden, gewoon omdat hij daar recht op had. Al zoveel was hem afgenomen, de veilige warmte van mijn baarmoeder, de rust van een gewone bevalling, de naïviteit van een pijnloze start in zijn leven. Liefde kon ik hem niet weigeren.
Het was misschien een zenuwtrek, maar ik zweer het, net op dat moment krulden de mondhoeken van mijn zoon in een aarzelend glimlachje, alsof hij wist dat hij veilig was in mijn armen.”


dodenTocht van Anne Baaths verschijnt bij Uitgeverij Kramat, en wordt voorgesteld op 18 april om 20 uur in het UZA Wilrijkstraat 10, 650 Edegem (door Frank Pollet) en op 26 april om 14 uur in de Bibliotheek van Hamme, Achterhof 94, 9220 Hamme (door Patrick Bernauw).

Graag je komst bevestigen via info@annebaaths.be
Meer info: www.annebaaths.be

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus Belgiƫ