"Dit is van mij" van Saskia De Coster - recensie door Katherine Muylaert

Dit is van mij
My rating:



"Dit is van mij" begint heel erg sterk, met de ene knappe verwoording na de ander. Tussen de lijnen door vormde zich regelmatig een bewonderend "wow" in mijn hoofd.

Het verhaal begint heel herkenbaar: een man (Jakob) wil stoppen met zijn relatie met Jade, maar dat lijkt maar niet te lukken. Het gevecht tussen emotie en verstand wordt gevoerd met woorden en zinsconstructies als wapens.

Helaas zijn knappe bewoordingen en een herkenbaar onderwerp niet voldoende om het een heel boek lang mee te doen. Er zit vrij weinig evolutie in het verhaal. En als er dan evolutie in zit, lijkt het er met de haren bij gesleurd. Zij wil een meisje uit een armoedig land een vakantie lang opvangen, maar op de luchthaven blijkt het om een jongen te gaan. En met jongens kan ze niet om, dus dumpt ze de jongen bij Jakob. Tot zover het realiteitsgehalte van het boek.

Het boek kabbelt verder, en op een gegeven moment wordt het een opgave om te blijven doorlezen. Uiteindelijk heb ik er mij dan maar eens aangezet. Om er van af te zijn.

Jammer dat een boek, waarvan het begin mij zo kon bekoren, moet eindigen met een zucht. Eindelijk uit.

Ondanks alles beviel de verfrissende en directe schrijfstijl mij wel. Ik ben dan ook vast van plan het volgende boek van Saskia De Coster te lezen, in de hoop dat daar ook de inhoud goed zal zitten.
Want dan wordt het een fantastisch boek.

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus Belgiƫ