Beeldende kunst: Nikolaas Demoen



Ogen kijken mij aan. Als ovalen liggen ze uitgestald in een kast. Ogen bedekt door een zonnebril. Blind gemaakt door ruiten. Dit is kunst. Beeldende kunst.
Wandeling door een kunstlandschap. Een hellend vlak. Een cirkel met een pauwenveer. Uit de kluiten gewassen broekspijpen boven een paar schoenen. Een ovaal wapperend in de wind. Dit is kunst. Beeldende kunst.
Letters, in een ondefinieerbaar materiaal, in schijfjes gesneden. Op elkaar gestapeld. Zij zullen als sokkel dienen voor een levend standbeeld. Geen ovaal. Dit is kunst. Beeldende kunst.
Wikipedia: ‘Beeldende kunst is de vorm van kunst waarbij het beeldende (de afbeelding) voorop staat. Een afbeelding in de zin van een uitbeelding, die een platte of een ruimtelijke vorm kan aannemen met een zichtbaar resultaat. De waarde van beeldende kunst ligt in het genoegen van het waarnemen. Bekende vertegenwoordigers van beeldende kunst zijn onder andere, Salvador Dali, Andy Warhol, Christo, Tunick.’ Bekende namen. Bekende kunstenaars. Bekende beeldende kunstenaars.
De soepblikken of colaflesjes van Andy Warhol brengen mij niet echt in vervoering maar kunnen mij wel een glimlach ontlokken. Christo imponeert mij met zijn kunstzinnige verpakkingen van prachtige gebouwen, bruggen, …. Naar de guitige beelden van Dali kan ik uren kijken en er toch steeds weer iets anders in zien. Zij gaan op hol met mijn fantasie. Als ik de kunstzinnige composities zie die Tunick met alledaagse, naakte, mensen maakt, heb ik zin om erbij te horen.
Het is niet gemakkelijk om in deze tijden kunstenaar te zijn. Zoveel stijlen zijn al uitgeprobeerd. Zoveel anderen zijn al pionier vòòr jou geweest. Het is moeilijk om vandaag nog origineel te zijn. Het is moeilijk om vandaag nog iets nieuws te verzinnen. Het is moeilijk om vandaag nog in de smaak te vallen bij het publiek.
Ik kijk naar een reeks dia’s. De kunstenaar houdt ovalen voor zijn gezicht. Rudimentaire maskers erop geschilderd. Kunst? Beeldende kunst?
Ik kijk naar filmpjes. Gemaakt in het atelier van de kunstenaar. Met geluid. Enerverend geluid. Geen ovaal. Kunst? Beeldende kunst?

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België