Poëtisch Triptiek: Erik Heyman / Walter De Rycke / Anja Van Geert





Apocriefe Apocalyps





Dat zich in mijn naam niet de deuren sluiten,
niets wordt verraden, niets toont zich buiten,
enkel het drijfzand in vergiftigde gelaten.
Er bleef niets over van wat wij al ooit bezaten.

Wij smeedden ons een altaar, een gesteente,
en gingen graag op zoek naar het gebeente
dat mij nog moeizaam minnaar heeft geheten
omdat ik nergens verder kon geraken
dan een gesloten mond met onrust om mijn zeer vermoeide kaken.

Wij lijstten immers alles wat wij meenden te vergeten,
tot ik als zandgrond werd vermomd en kwam te weten
dat er op mijn terrein nog enkel onkruid stond
en graan door wormen uitgehold en niet te vreten.


Dat ik tenslotte droomloos dood zal gaan,
en bij het troosten van de aarde zal verstaan
dat ik zal moeten scheiden al het water van de wijn,
dat ik nu op dat veld dan toch een avond kan verdragen,
maar dat de nacht aan onze navel al komt knagen


voor wij om zoveel liefde wit van waanzin zijn.


(Erik Heyman)
 
 
 









Bestemming bereikt





Ga links, ga kort
door de bocht en zet u
schrap voor het vuur.


[Geschroeide zinnen en loopse teven
zullen hem de hoorns en u de sporen geven.]


Zesmaal langs de rotonde
dan de eerste afslag
blijf rechts aanhouden.

[In de verte jankt geen hellehond
geen kat die men de bel aanbond.]


Maak rechtsomkeer


MAAK RECHTSOMKEER


MAAK RECHTSOMKEER






(Anja Van Geert)






Meer van dat?
Wil jij er ook bij zijn, op 27 januari, Gedichtendag 2011?
Alle info rond het Poëtisch Festival Literaturelure: hier

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België