"Hallo!" - door Yannick Van der Speeten



Man ongeveer 50 jaar. Eenzaam. Knap geweest. Waant zichzelf nog altijd een dandy.
Een vrouw van ongeveer 40 jaar komt aan de tafel naast hem zitten. Ze is redelijk aantrekkelijk. Ze heeft geen zin in een conversatie.

Man:

Hallo
Komt u hier eten? Is het de eerste keer?
Ik dacht het al. Ik heb u hier nog nooit gezien. Zo’n knappe vrouw zou mij direct zijn opgevallen.
U mag nog komen.
Ik kom hier vaak.
Een goeie keuze, als u het mij vraagt.

Al een idee wat je wil eten? Ik kan je wel helpen.
Ik begin altijd met een aperitief van het huis. Dat brengt mij direct in een goeie stemming. Ze geven er hier een bordje met rauwe groentjes bij. Ook selderstengeltjes. Die werken direct.
Geen aperitief maison?
Heb je liever iets droger? De sherry is delicieus. Maar vraag wel extra dry. Die is zo droog dat je denkt dat je glas leeg is.
Als voorgerecht moet je de oesters eens proberen. Die zijn goed voor je weet wel. Maar dan mag je niet alleen aan tafel zitten.

Ah… Je wil alleen eten.

Probeer het bordje van de visser eens. Wat daar allemaal samen ligt. Je gelooft het maar als je het gezien hebt. En schoon gepresenteerd. Bijna even mooi als jij.
Liever iets warm? Scampi's. Om je vingers van af te likken. Ik verkies diaboliek. Daar steekt mijn duiveltje zijn kop van op.
O. Je hoeft geen voorgerecht.
Direct de hoofdschotel dus.
Vis… Probeer de Groenlandse tarbot met Belgisch witloof, Parijse aardappeltjes en Hollandse saus eens. Over cohabitation gesproken.
Of zalm. Heerlijk gewoon. Dat beest zwom gisteren nog in Scandinavië tegen de stroom in. Nu ligt hij hier. Pech voor hem. Geluk voor jou. Zo’n knappe madam kan niet anders dan geluk hebben.
Geen vis.

Nu ja, in deze tijd van het jaar is er altijd wild. Een lekker stukje Bambi of een Stamperrugje. Straks zetten ze hier nog leeuwenkoning op het menu. Je zou er wild van worden.
Oh, kom je bij mij zitten? Tof!
Neen, je gaat naar het toilet. Maar dan neem je toch je jas niet mee?
Hé! Je gaat toch niet aan een andere tafel zitten? En we waren net zo gezellig aan het babbelen.

Vrouw:

Garçon. Een kogelbiefstuk. Saignant!



      

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België