Een variabele top 10


Na een paar dappere pogingen, bleek het onmogelijk mij te beperken tot een selectie  van 10 boeken die me van de sokken geblazen en/of diepgaand beïnvloed, emotioneel beroerd dan wel aan het denken gezet hebben. Komt daarbij dat het ondoenbaar is appelen met citroenen te vergelijken: wat een gedichtenbundel met je doet is doorgaans iets heel anders dan wat een thriller met je aanvangt, en je verwacht van een non-fictie boek ook wat anders dan van een toneelstuk.

Nochtans horen in mijn top 10 ongetwijfeld én romans én toneelstukken én poëzie én non-fictie thuis. Maar alleen al qua romans kan ik er voor de vuist weg 10 opnoemen zonder dewelke ik een ander mens zou zijn geweest dan ik nu ben, en tot mijn meest intense leeservaringen behoren ook een aantal toneelstukken. En dan wil ik het nog niet eens hebben over de teksten van rock- en "gewone" dichters die zich in mijn geheugen hebben gebrand. 

Binnen de kortste keren zat ik aan een twintigtal boeken die onmisbaar waren in een top 10, en toen heb ik maar besloten een beetje vals te gaan spelen, en "een variabele top 10" samen te stellen. Naargelang de gelegenheid of het petje dat ik heb opgezet, kan ik toch altijd wel tien stuks selecteren. Met verantwoording, uiteraard.

Op ongeregelde tijdstippen zal ik er zo eentje voorstellen, geplukt uit mijn hoogstpersoonlijke Goodreads Variabele Top 10. Starten doe ik graag met wat velen als "een mislukte roman" beschouwen... een boek dat aan de basis ligt van een aantal "mislukte romans" die ik zelf bijeen heb geschreven. 


De Slinger Van FoucaultDe Slinger Van Foucault by Umberto Eco
My rating: 5 of 5 stars

Mislukt als roman, laat staan als "thriller" (zelfs ik bladerde al eens door) - maar wat een grandioze mislukking! Een revelatie, een Aha Erlebnis, een "eye opener": "Zo kan het ook, feiten en fictie tot "faction" versmelten, op zo'n manier dat je niet meer weet waar de feiten ophouden en de fictie begint (of vice versa)." - Ik las het boek in enkele dagen uit (minus de doorgebladerde passages) tijdens een vakantie op een camping in Zuid-Frankrijk, in de schaduw van hoge bomen, en onderbrak mijn lectuur alleen om te eten, iets te drinken, en wat te gaan zwemmen in zee.


View all my reviews
  

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België