Virus – Mirjam Mous / Recensie jeugdroman door Yoline Van De Keere


Het Nederlandse hoofdpersonage Kris, zijn (Gilles de la) Tourette en neef Hopper zijn op doorreis in Spanje met een huurauto. Dichtbij het stadje Odrin rijden ze een man aan, wiens leven niet meer te reden valt. In paniek plegen de twee jongens vluchtmisdrijf. Ver geraken ze echter niet, want enkele slingerbochten later verliest de rijbewijsloze Kris de controle over het stuur. Na het tweede ongeval volgen ze te voet de met graffiti bespoten naamplaatjes naar het dichtstbijzijnde dorp – waar normaal wel zeer relatief is en avontuur op hen wacht.

De doelgroep van virus is jongeren van 12-15 jaar, maar ik heb verhaal ook graag gelezen. Het was misleidend geschreven met een goede spanningsopbouw en het was ook – op enkele twijfelachtige details na – geloofwaardig. De personages spraken mij aan, hadden een eigen karakter en een onderliggende prettige dynamiek.
Mirjams verhouding tussen dialoog en beschrijving lijkt me voor jongeren goed gedoseerd. Ze gebruikt geen ‘grote’ woorden, waardoor het verhaal vlot wegleest.
Het verhaal is geschreven in de tegenwoordige tijd en ik-vorm met zeer typische uitdrukkingen van onze Noorderburen: shagbuil, sjekkie, apelazarus, zeiken, jack, …
Alles wat Kris zegt door zijn (Gilles de la) Tourette werd schuin gedrukt. Ik heb slechts één keer gemerkt dat dit niet werd gedaan – wat ik jammer vond – in deel III hoofdstuk II. Hoe de politieagente heette is ook niet helemaal duidelijk, want ze werd zowel Raina als Reina genoemd.

Het grootste minpunt vind ik de onafgewerkte opzet over Kris zijn moeder – al kan ik mij wel voorstellen dat er één bepaalde scène is die Mirjam als ‘afwerking’ zou kunnen zien.

ISBN 978 90 00 34034 7 Van Holkema & Warendorf – 190 p. e-book

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België