Recensie "De campus" van Nathalie Pagie - door Yoline Van De Keere


Het verhaal begint veelbelovend met een sterke proloog.
Daarna volgen er 69 korte hoofdstukken.
Het boek is vlot geschreven en goed leesbaar, ook voor minder ervaren lezers.
Ik mistte echter wel spanning en diepgang in het verhaal. Het plot en de verhaallijn zijn voor mij iets te doorzichtig en voorspelbaar. Ik had de personages graag wat beter leren kennen, nu werd ik niet echt in het verhaal gezogen.
Het verhaal is geschreven in de personele verteller met als hoofdpersonage Cleo, Claire Van  Laerhoven uit Nederland. Doorheen het boek maak je kennis met een gezinsdrama uit Cleo's jeugd, waardoor haar vader zich de hele tijd met haar leven en dat van haar jongere zus en moeder bemoeit. Cleo verlangt naar vrijheid en besluit vijf maanden te studeren aan de University of Alberta in Canada. Eenmaal daar aangekomen volgen er verschillende beschrijvingen van zowel medestudenten, als de campus zelf. Deze beschrijvingen waren voor mij voldoende om me de setting te kunnen voorstellen.

De eerste dode valt al vrij snel in het verhaal. Zelfmoord of moord? De politie start een onderzoek en pakt niet veel later een verdachte op. Cleo gaat zelf ook op onderzoek uit, want ze kan niet geloven dat haar vriend de moord gepleegd heeft.
Tijdens haar eigen onderzoek valt een tweede dode, meer bepaald de assistente van Sex on heels. Claire wordt door de politie in het holst van de nacht meegenomen naar het politiebureau en opgesloten in een cel. Gelukkig heeft ze een sluitend alibi en wordt ze weer vrij gelaten.

Hierna had ik als lezer onmiddellijk door wie de dader was en waarom de moord gepleegd was. Ik las natuurlijk verder om zeker te zijn van mijn vermoedens, maar deze werden al snel bevestigd. Het feitelijke plot verschilde slechts een peuleschil met mijn eigen versie.

Net voor het einde kom je het hele verhaal te weten over het gezinsdrama uit Claire's jeugd en dat is wel even schrikken. Maar daar kan je als lezer, spijtig genoeg, niet lang stil bij staan, want het einde en de ontknoping is in zicht.  

Het einde zelf vond ik, persoonlijk, over the top, het lukt Cleo om tot vier keer toe aan haar belager te ontsnappen. In boeken kan natuurlijk alles.


Ik besluit dus, dat ik niet echt in het verhaal kon duiken en meeleven met het hoofdpersonage. Nu bleef alles voor mij nogal oppervlakkig. De gevoelens van Cleo werden verteld door de auteur, als een soort instructie, maar niet getoond, waardoor deze onvoldoende overkwamen op mij als lezer. Desondanks zou ik dit boek wel aanraden aan iedereen die eens iets luchtiger wil lezen met toch een vleugje spanning. Door de vlotte schrijfstijl is het boek toegankelijk voor een breed publiek. 

Nathalie Pagie - De campus
ISBN: 978-90-225-6778-4
253 pagina's

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus Belgiƫ