Recensies door Els Vermeir / Boeken van Mieke Vanpol, Griet Op de Beeck en Karel Capek

Ben je betoeterd, opa! by Mieke Vanpol
My rating: 4 of 5 stars

De tijd dat ik kinderverhalen moest voorlezen ligt al even achter de rug, dus het is niet zo evident om dit boek te evalueren. Een ding mis ik alvast (in de digitale versie althans): tekeningen. Want niks is zo erg als een kinderboek zonder tekeningen. Waar ik het als volwassene ook wat moeilijk mee heb, is dat de lijn van het verhaal niet altijd even duidelijk naar voor komt, sommige hoofdstukjes lijken er een beetje bij gesleurd.
Ten slotte nog één puntje van kritiek: de opzettelijk fout geschreven woorden (verschrikkelijk, skool...) zou ik cursief zetten zodat het ook voor beginnende lezertjes duidelijk is dat hier wat fout mee is. Want je neemt als kind zo makkelijk fouten over.
Maar afgezien van die muggenzifterij is het een heel erg leuk boekje dat supervlot leest en heel herkenbaar is. Niet altijd didactisch verantwoord, zoals die opa met zijn kleinzoon omgaat, maar het soort opa dat iedereen zou willen (hebben of zijn). Best wel een aanrader dus, al weet ik niet goed voor welke leeftijd... Het ziet er nog een beetje moeilijk uit voor 1ste/2de leerjaar terwijl het voor die leeftijd bedoeld lijkt. Maar voorlezen lukt het natuurlijk altijd.

View all my reviews Vele hemels boven de zevendeVele hemels boven de zevende by Griet Op de Beeck
My rating: 3 of 5 stars

Torenhoge verwachtingen zijn moeilijk in te lossen, daar is dit boek het zoveelste bewijs van. Want torenhoog waren ze, mijn verwachtingen, zowel door de veelbelovende titel als door de vele lofzangen in de pers en daarbuiten. En ja, dan blijf je dus op je honger zitten. Misschien was het beter geweest als ik het boek onbevangen had kunnen lezen en als ik niet al drie jaar lang getraind was geweest om als een forensisch dokter onder de huid van een boek te gaan zitten speuren naar wat niet in het plaatje klopt.
Ik moet toegeven dat het boek vlot leest. De vertellende delen zijn doorgaans ook best wel mooi, herkenbaar vaak, soms heel doorleefd en raak beschreven. Vooral naar het einde toe gaat het de goeie kant op. Jammer dat je tegen die tijd al zo vaak gestruikeld bent over kleine hindernissen. Heel kleine soms, foutjes waar je zelf al zo vaak op gewezen bent dat ze er nu loeihard uitspringen. Maar soms ook grotere. Vooral met de dialogen heb ik het vaak moeilijk. Die klinken zo artificieel en zijn soms ronduit ongeloofwaardig. En dan dat eeuwige gebruik van fuck en sure en al dat andere Engels: het wordt intussen zo vaak gedaan, dat het een ellendig cliché is geworden, en sorry, ik ben er allergisch aan. Situeer je tekst in Engeland en gebruik hier en daar een paar prachtige Engelse zinssneden om sfeer te scheppen: prima! Maar haal niet beide talen tegelijk naar beneden door dit soort verkrachting.
En dan zit ik bij de taal, en ook daar mis ik iets: te weinig mooie zinswendingen, te weinig mooie beelden, te veel bladvulling ook, dingen die ik echt niet hoefde te weten. Vooral in het eerste deel van het boek heb ik vaak het gevoel dat het door een puber geschreven is. Behalve dan bij het tweede hoofdstuk, dat dan weer net veel te volwassen klinkt voor een twaalfjarige.
Enfin, om kort te gaan: het is best wel een goed verhaal, dat mooi en teder eindigt, maar het doet me niet naar adem happen, het blaast me niet van mijn sokken. En misschien helpt deze commentaar iemand die het boek nog moet lezen om vooraf de nodige reserves op te bouwen, zodat hij of zij wél ten volle kan genieten.

View all my reviews Oorlog met de SalamandersOorlog met de Salamanders by Karel Čapek
My rating: 5 of 5 stars

Principieel geef ik nooit een vijf als quotering, omdat alles wel nog ergens beter kan. Ongetwijfeld geldt dat ook voor dit boek. Zo maakte ik me in het begin wel eens de bedenking "kan dit wel vanuit het gekozen vertelperspectief?" Of "oei, vier zinnen die op dezelfde manier beginnen". (Bij dat laatste was het dan wel de vraag of dat de schuld was van de auteur of van de vertaalster.)
Toch maak ik hier een uitzondering op mijn eigen regel, omdat ik het boek nu eenmaal zo geniaal en zo grappig vond, dat het boven alle andere uit verheven mag worden. Je wordt al gauw zozeer meegezogen in het verhaal, dat je niet meer let op pietluttige details als stijl- of constructiefouten. Het boek is gewoon hilarisch (en tegelijkerheid in-tragisch). Het verbaasde me overigens ontzettend dat het boek al in 1936 verscheen: het is actueler dan ooit en zelfs de stijl lijkt heel erg modern. Wat begint als een doorsnee avonturenroman, vloeit naadloos over in een reportage, een historisch verslag, een wetenschappelijk werk, een krantenartikel... Als een literaire stand-up comedian drijft Capek de spot met zowat alle aspecten van onze maatschappij, de literatuur inbegrepen. Tegelijkertijd houdt hij ons een pijnlijk scherpe spiegel voor. Via de Salamanders wordt de mens zelf te kijk gezet in al zijn kleinheid: racisme, seksisme, egoïsme, materialisme, heerzucht... Niets ontsnapt aan het alziend oog van de auteur, die op het einde weliswaar zelf ter verantwoording wordt geroepen.
Kortom, het boek is een absolute aanrader, voor dierenvrienden en amphibiofoben, voor filantropen en misantropen, voor politici en historici, voor creatievelingen en wetenschapslui...

View all my reviews