De geschiedenis van de liefde, van Nicole Krauss - recensie van Ellen Lanckman




De Geschiedenis van de Liefde
De Geschiedenis van de Liefde by Nicole Krauss
My rating: 5 of 5 stars

Ik had al heel veel over het boek gehoord, wat me zoals gewoonlijk tegenhield om het te lezen. Ik doe niet aan hypes. Basta. Ik had daarentegen ook al heel veel quotes uit het boek gelezen, die me wel telkens naar de keel grepen. Dus ik moest mezelf op het matje roepen en vermanend toespreken: lees dat boek nu toch maar eens! Doordat ik al eerder werk van Nicole Krauss had gelezen (wat ik wel goed vond, maar nu ook niet geweldig), duurde het tot nu. Ik ontleende het in de bib (een beetje verstandig omgaan met mijn uitgaven voor boeken, ik doe dat wel eens op een zeldzaam moment) en 30 pagina's verder in het boek had ik het me al aangeschaft in de winkel.
Wat! Een! Boek! De tederheid van het verhaal, in de taal! De personages die onder je vel kruipen (en daar echt nooit meer weggaan). Ik was na een paar pagina's al helemaal overdonderd. Nog nooit had ik een boek gelezen dat me op eenzelfde pagina kon doen schateren en huilen van ontroering (ik huil toch nooit bij een boek of film, wat was dat ineens zeg?).
Van de auteur zelf wist ik eigenlijk niets, zelfs niet dat ze mevrouw Safran Foer is. Haar naam klonk me eerder oud in de oren, ik wist zeker dat ze op z'n minst 75 was en al drie levens achter de rug had gehad. Dat kon niet anders, niet als je zo een krachtig, intens en tegelijkertijd teder verhaal kan schrijven! Toen ik haar foto op de achterflap zag en merkte dat ze ongeveer mijn leeftijd heeft, was ik met absolute verstomming geslagen. Ik boog het hoofd en besefte: ik kan niet schrijven en zal nooit kunnen schrijven. Niet zolang mevrouw Krauss schrijft. Ze heeft namelijk een boek geschreven dat nooit een evenknie zal kennen.
Op het moment dat ik het boek uit had, begon ik het meteen te herlezen. Ik heb al een paar ontstellend mooie boeken gelezen, maar zoiets overkwam me nog nooit. Ik ben verliefd. Zwaar verliefd. Op de geschiedenis van de liefde.

View all my reviews

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus Belgiƫ