"Tirza" van Arnon Grunberg - recensie Ellen Lanckman

TirzaTirza by Arnon Grunberg
My rating: 4 of 5 stars

Het eerste en tot op vandaag het enige boek dat ik van Grunberg heb gelezen. Het is al een flink aantal jaren geleden dat ik het las, dus veel weet ik er niet meer van. Ik zou het kunnen herlezen, maar dat wil ik niet. Niet omdat het zo slecht is. Wel omdat ik helemaal omver werd geblazen door het plot en ik niet wil riskeren dat het boek door het te herlezen een mindere indruk zou achterlaten. Het is een van de zeer zeldzame boeken dat nog dagenlang in mijn hoofd spookte, ik kon het verhaal echt niet loslaten.
Ik weet dat het boek ook werd verfilmd, maar ik weiger er om dezelfde reden naar te kijken: ik wil de 'magie' absoluut niet verliezen. Bovendien zijn de meeste verfilmingen gewoon slecht.

Nu zal ik het boek altijd herinneren als iets dat me ondersteboven achterliet. Met een vage herinnering aan het verhaal, de karakters en de schrijfstijl. Zo is het goed, het is als een droom die je hebt gehad, die je 's ochtends verweesd achterlaat en de ganse dag met je meedraagt.



View all my reviews

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus Belgiƫ