Het Zandmannetje 01 - David Moens (een Literaire Luister Creatie)



 






http://audiotheater.bandcamp.com/track/het-zandmannetje-01

Het Zandmannetje 01
Tekst: David Moens
Stem & Montage: Patrick Bernauw

Een Literaire Luister Creatie geproduceerd in het kader van Het Luisterend Oor, door de afdeling Literaire Creatie van de Academie voor Podiumkunsten, Aalst. Zie ook: www.woordaanslag.blogspot.be

Hallo… Hallo?... Hàà-llòò, hoor je mij?... Knik maar als je me hoort!
Radio is toch een wonderbaarlijk medium, vind je niet? Ik vind van wel. Machtig toch, hoe mijn stem je oren binnendringt en je hersenen beroert! Echt, ik beveel het je zo aan. Maar de reden waarom ik zomaar binnenval is de volgende…
Ik zoek een opvolger. Echt. En ik heb gekozen. Ik kies jou als mijn opvolger. Ja, jij, die zo geboeid naar mijn stem luistert. Jij wordt mijn opvolger.
Laat ik me eerst even voorstellen, want je wil hoogstwaarschijnlijk wel weten wie ik ben. Ik ben het Zandmannetje. Je hebt het goed gehoord. Ik ben hét Zandmannetje!
Je glimlach verraadt al de affectie die je hebt voor mij. Dat vind ik lief. Ik hoop dan ook op je volledige medewerking, om mij op te volgen. Geef toe, een spannend leven is toch wat je wil. En spannend is mijn leven wel, want… tal van mensen kijken steeds weer uit naar mijn komst, en toch kom ik wanneer je dat het minst verwacht. Je slaapt al voor je beseft dat je hebt geslapen. Want ik strooi zowel ’s nachts als overdag. ’ s Nachts mogen velen dan wel in diepe rust verkeren, maar je zou versteld staan hoeveel hazenslapen ik ook tover. Zij komen in korte, krachtige rukjes.
Maar aartsgevaarlijk word ik bij valavond. De wereld der schaduwen is dan ook MIJN wereld…  Waar je door het spel van licht en donker niet vermoedt dat ik kwistig met melk spuit en zo een mistig baken optrek dat je langzaam verdooft. Val nu maar in slaap. Val in slaap…
Maar wacht daar toch nog even mee. Want zie je, ik zoek een opvolger. Dringend. Zodat ik voor eeuwig kan slapen. Definitief. Voortaan zal het jouw edele taak zijn om bij mensen langs te gaan en ze te gunnen wat ze missen… of juist niet. Jij bepaalt!
Beeld je eens in wie je allemaal zand in de ogen kan strooien. Wil strooien. Wie je melk in de ogen zal spuiten om ze te doen slapen. Wie je gewoon eens zachtjes over de nek zal blazen, zodat ze al knikkebollend het laatste restje bewustzijn verliezen.
Je ziet het al helemaal voor je, niet? Ik ben blij met zo’n opvolger als jou. Een betere keus had ik niet kunnen maken.
Er dient echter nog één formaliteit vervuld, waarna jij waarlijk de nieuwe zandman kunt worden. Zou je dus zo vriendelijk willen zijn te struikelen als je uit de zetel komt? En je nek te breken? Kijk niet zo verbaasd! Alleen als je dood bent, kun je me opvolgen!
Wacht, ik blaas eens zachtjes over je nek….

Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België