Ten Onder: Cassandra, of... Apocalypse Now!



Lap, 't is weer zover.
Ik zie en de rest is zich van geen kwaad bewust.
En wat een zicht. Water en nog eens water zonder einder stromend naar nergens en terug.
Zo te zien donderde het gewelf naar beneden dat het hemelwater van de zeeën scheidt. Het moest er van komen. Raket van hier, satelliet van ginder. Ze schieten er maar op los zonder enig benul van wat er in de kosmos omgaat. Om nog maar te zwijgen van die zwarte gaten.
Daarover wordt er maar op los gefantaseerd.Verdwijntruuk voor alle projectielen die ze ergens kwijt geraakt zijn.
Ons heksen geloven ze niet. We passen niet in het profiel van uitgegroeide hoektanden en punthoeden van waaronder slierten vettig haar pieken. We zitten helemaal niet achter snotneuzen aan die van huis weglopen en dan de arme ouders de schuld geven van hun uitstapjes. We geven ook geen giftige appels aan prinsessen die denken dat ze de mooiste zijn en van alles doen om een prins te strikken.
Wat mij betreft, ik zie er uit als een gewoon mens die je passeert op straat.

Allez kijk nu eens naar die wateren die nergens heen stromen. Kan niet zeg je, dat luxeschip kon ook niet vergaan, en toch ....
Water betekent chaos, het kruipt je huis binnen na de zoveelste stortbui, het houdt zich niet binnen zijn beddingen en begin je wat tegen te werken dan rijst het op tot een metershoge muur, die zo hard als beton op je dak valt. Wat zeg ik, op daken, kerncentrales, pasgebouwde wegen, het kan niet op. En waar de zon en de rest van de melkweg is gebleven… dat weten we niet. Misschien in een van die gaten verdwenen.
Wanneer het gebeurt? Ja zeg, ik ben geen waarzegger. Ik zie, ik zie niet goed… maar het lijkt wel een aaneenrijgen van het getal twee.
Oei, waar staat die één nu toch? Het lijkt wel 12-2-2012.


Eind januari 2012 gaat het totaalspektakel TEN ONDER! in première. Op deze blog zullen we van tijd tot tijd een tip van de sluier oplichten. Met deze tekst van Trees Van Aerdebrugghe, bijvoorbeeld, die voor een deel in het totaalspektakel terecht is gekomen, en voor een deel alleen bij INKT MOET VLOEIEN! te lezen valt.



Reacties

Podcast Het Academisch Kwartier

Luisterboeken Podcast

Podcast Mysterieus België